Páginas

lunes, 25 de abril de 2016

Com veig el màster?

Arran d'una classe, des del punt de vista de la majoria, poc productiva, vam començar un debat a classe sobre l'efectivitat dels continguts que es donen en el màster.
Vam dedicar una classe i mitja a analitzar els exàmens tipo test per arribar a la conclusió que les dades no eren fiables perquè la mostra era petita.
I ens preguntem: no hagués estat més útil treballar els continguts curriculars de la ESO i el Batxillerat? Treballar l'electrotècnia, l'electrònica digital o les estructures?
Des del punt de vista dels alumnes del màster si, des del punt de vista del que fa les normes no; i és que només pel fet de tenir el títol d'enginyer se suposa que saps fer-ho tot, encara que siguis enginyer informàtic sabràs d'estructures, i encara que siguis d'arquitectura sabràs d'electrotècnia, no cal repassar continguts, i per això es prohibeix la impartició de continguts didàctics de secundària en el màster.
Per altra banda, partint de la resignació de no poder repassar continguts de tecnologia em pregunto: l'estudi dels exàmens tipo test és el millor contingut per donar en el màster? Altre cop penso que NO!
Quan vam començar l'assignatura d'aprenentatge i ensenyament de la tecnologia em vaig fer un llistat mental de tot allò que pensava que hi estava relacionat i que m'agradaria aprendre, i una de les coses que vaig pensar va ser: M'agradaria aprendre les diferents teories sobre el procés d'aprenentatge, voldria saber quins són els passos de l'aprenentatge més acceptats i com mitjançant la tecnologia i l'ensenyament ajudem als alumnes en aquest procés. Voldria saber com s'inclou el que comunament anomenem "nadius digitals", si la tecnologia altera el procés d'aprenentatge tradicional, i si ho fa, com ho fa? Com ens podem adaptar a les necessitats d'aquests nous alumnes mitjançant la tecnologia?
Un seguit de qüestions que en aquest màster no s'han plantejat. I en canvi, ens han donat, entre altres coses, l'estadística dels examens tipo test.

En segon terme voldria qüestionar l'existència del màster de formació del professorat com a tal. I és que aquest màster és el fill d'un curs que s'impartia els dissabtes i que durava tres mesos: el CAP. Pel que he anat escoltant, els continguts no han variat massa i l'única cosa que si ho ha fet ha estat la normativa; i què implica la normativa? La normativa diu que un màster ha de tenir un total de 60 crèdits, que cada crèdit són entre 25 i 30 hores de dedicació per part de l'estudiant, és a dir, un total d'entre 1500 i 1800 hores en total, 225 hores cada mes i 7,5 hores cada dia de la setmana... En resum fer aquest màster és una feina a jornada completa sense descans! Això sí, una feina en la que ets tú qui pagues, i no poc, 2500 euros!
Així doncs, com pot ser que es donin els mateixos continguts quan el temps de dedicació és tan diferent? Ben fàcil, repetint la feina, fent en diferents assignatures la mateixa feina: m'avaluaran un mateix bloc des de dos assignatures diferents, ara he de fer una macroprogramació en grup, igual que el quadrimestre anterior, hem anat al taller a fer projectes similars varies vegades, etc.
Tot i així s'ha de dir que els professors entenen l'absurd de la situació i no s'ajusten a les hores que marca el currículum; més que res perquè també és absurd pensar que un professor pot avaluar tantes hores de treball de tants alumnes en el termini fixat.

1 comentario:

  1. Sense entrar en altres temes en els que opines, sobre el CAP (com a ex-alumne) dir-te que no té res a veure la formació que rebeu ara amb el CAP... :-)

    Cordialment,

    ResponderEliminar