Páginas

Activitat 3: Ciència ficció

ACTIVITAT 1
En primer lloc, vam veure el trailer de la pel·lícula de "Yo robot" a classe i posteriorment vam fer la lectura proposada. A continuació es demanava que valoréssim pedagògicament en grup les activitats relacionades a la lectura i la propia lectura.
Personalment penso que la lectura té un component ètic molt important, critica la insostenibilitat de l'acció humana i ridiculitza les pors d'un futur on la tecnologia prengui el control. Fomenta l'esperit crític i sensibilitza a l'alumnat.
Per una altra banda, la lectura utilitza vocabulari específic i tècnic, molt educatiu si es treballa posteriorment en les activitats.
El Carles va comentar l'activitat amb especial èmfasi, és molt enriquidor treballar amb persones que han estudiat carreres professionals diferents, la seva visió és molt matemàtica, per això, cito textualment:
"La segona pregunta, segons el meu parer és molt interessant. Abans d'aquesta estaria bé raonar el perquè de les tres lleis i l'ordre d'elles. Té una estructura d'algoritme, i busca un objectiu final, protegir les persones encara que sigui l'autòlisi del propi robot.
Del fet d'afegit una nova llei, té molta importància en quina posició s'hauria de col·locar. Segons els principis de protecció civil l'objectiu principal és garantir la protecció física de les persones, els seus béns i el medi ambient en situació de greu risc col·lectiu, calamitat pública o catàstrofe extraordinària. Des d'aquest punt de vista, segurament va inspirar-se Daneel Olivaw al fer la llei zero. Una llei que estaria per sobre de les altres tres:
0. Un robot no pot fer mal a la humanitat o, per inacció, permetre que la humanitat prengui cap mal.
Aquesta llei obliga a prendre cura de la humanitat per sobre del benestar d'un ésser humà."
El Raúl i el Gaspar van estar d'acord amb mi en que la lectura fomenta l'esperit crític dels alumnes.


A continuació proposo 3 activitats per al curs de 3r d'ESO en la unitat didàctica de Llenguatges de programació relacionades amb la pel·lícula Avatar.


Activitat 1: Com relaciones l’avatar de la pel·lícula amb l’avatar de internet?
Activitat 2: Es diu que el futur és el internet de les coses, creus que en aquesta pel·lícula el futur està enfocat en aquesta direcció?

Activitat 3: Creus que serà possible algun dia traspassar la conciencia o ànima d’una persona d’un cos a un altre mitjançant sistemes informàtics com a la pel·lícula?

El Raúl va proposar unes activitats relacionades amb el vídeo de "Un amigo para Frank":
https://www.youtube.com/watch?v=pj3UQH51mlU

1. Creieu que la nostra societat va cap aquí? Què opineu de la gent que està sempre mirant el seu mòbil?
2. Creieu que es canviaran les lleis per tenir en compte els robots i els seus drets?
3. Digues 5 avantatges i 5 inconvenients de la tecnologia a la nostra societat actual.
Les activitats serien per al curs de 4t d'ESO unitat didàctica d'electrònica digital i robòtica.


ACTIVITAT 2

L'article "Ciencia ficción en materiales educativos para la enseñanza de las ciencias y la tecnologia" posa de manifest la importància que se li dóna al llibre de text a l'ensenyament secundari obligatori; la importància de mantenir un llibre de text actualitzat i que capti l'atenció i l'interès de l'alumnat en l'educació secundària és vital, i segons l'autor una manera de fer-ho en les assignatures de tecnologia i ciència seria introduint el tema de ciencia ficció.

A continuació es tracta la manera com s'hauria d'introduir el tema curricularment; i és que la introducció de la ciencia ficció hauria de permetre:
- Una alfabetització tecnològica: tant del vocabulari com de les eines.
- Una perspectiva tecnohumana: identificar de on ve la tecnologia humana i fins a on pot arribar.
- Una reflexió tecnoètica: els aspectes positius i negatius de la incidència de la tecnologia a la societat en el present i el futur.
- Una praxi didàctica tecnològica: incloure les noves tecnologies a l'ensenyament i aprenentatge.
A més a més de temes bàsics com la distinció de tecnologia i ciència, mètode científic i mètode tecnològic, pseudociències i pseudotecnologies.

S'ha de tenir en compte que aquestes activitats de ciència ficció han d'estar relacionades amb la unitat didàctica que s'imparteix i han de tenir algun element audiovisual breu sobre el que treballar.
Com a exemple d'activitat on el tema és la ciència ficció es posa el vídeo vist a classe de "Yo, robot", la lectura i les activitats relacionades a la lectura treballades en l'activitat anterior. Les activitats que es proposen són en general de tres tipus: d'anàlisi, de reflexió i d'especulació.

Finalment, es proposa un aprofundiment en la introducció de la ciència ficció en el currículum i un estudi associat per a avaluar l'efecte que té el tema en els alumnes.


1 comentario:

  1. Interessants les tries fetes, de clàssics de cine de CIFI, però recordeu una cosa a les preguntes: intenteu que hi hagi alguna que directament es connecti al contingut del tall. La 2a pregunta d'AVATAR, jo la faria més directa per tocar el tema tecnoètic i de reflexió (pensa que com està és complicada per a nois/es d'aquesta edat, et poden respondre 'SÍ' o 'NO'...): Què passarà si en el futur la major part d'objectes són connectats a internet?

    Seguim!

    ResponderEliminar